Geschreven door
De Online Kliniek

5 gevolgen van weinig slaap voor je huid

Een goede nachtrust heeft veel voordelen: je zit lekkerder in je vel, voelt je frisser en je bent meer geconcentreerd. Maar wist je dat slaap ook effect heeft op je huid? Een goede nachtrust zorgt voor minder acne (puistjes), minder droge huid (meer een glow) en minder rimpels!


Tijdens je slaap krijgt je huid een boost

Wanneer je slaapt, is je lichaam in ruststand. Je huid hoeft zich niet te beschermen tegen de zon, luchtvervuiling en andere stressoren van buitenaf. Wanneer je slaapt is de bloedtoevoer naar je huid beter en is je huid in staat om actief te herstellen en verbeteren.

Dit proces vindt plaats wanneer je slaapt, op dat moment is je huid optimaal in staat om de ingrediënten uit je nachtcrème actief op te nemen. Vandaar dat wij altijd een nachtcrème met activerende ingrediënten adviseren!

Welke nachtcrème past goed bij welk huidprobleem:

invloed van slaap op je huid - beste nachtcreme


Te weinig slaap: 5 gevolgen voor je huid

Sure, die donkere wallen en vermoeide uitstraling hebben we allemaal wel eens. Maar wist je dat langdurig slecht slapen ook leidt tot puistjes en versnelde huidveroudering?😶

Lees hieronder welke 5 gevolgen te weinig slaap heeft voor je huid.


1. Te weinig slaap zorgt voor wallen

Bij een slechte nachtrust kan je lymfevatenstelsel niet goed zijn werk doen. Dit stelsel zorgt ervoor dat vocht en afvalstoffen worden afgevoerd tijdens je slaap. Slaap je niet goed, dan voert je lichaam dit vocht en deze afvalstoffen dus niet goed af. Dit vocht kan zich onder andere ophopen onder je ogen en zo ontstaan wallen!


2. Te weinig slaap verhoogt je stress levels

Een tekort aan slaap zorgt voor een verhoging van het hormoon Cortisol. Dit hormoon wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Cortisol heeft invloed op heel veel verschillende processen in het lichaam. Zo kan een teveel aan Cortisol bijvoorbeeld leiden tot verhoogde bloeddruk, hogere bloedsuiker, vasthouden van meer vet, een nerveus gevoel en nog veel meer.


3. Te weinig slaap zorgt voor puistjes

Wanneer je Cortisolspiegel hoger wordt, neemt de talgproductie in je lichaam toe. Meer talgproductie zorgt voor meer kans op puistjes en ontstekingen. Ook heb je door een verhoogde talgproductie meer kans op grove poriën en mee-eters.


4. Te weinig slaap zorgt voor versnelde huidveroudering en meer rimpels

Wist je dat het suikergehalte in je bloed stijgt, wanneer je Cortisolniveau langdurig verhoogd is? Teveel suikers in je bloed zorgt ervoor dat je collageen aangetast wordt.

Even een stapje terug. Want wat is collageen precies?

Huidveroudering rimpels jonge huid behouden

Collageen zijn eiwitten in ons lichaam, die zorgen voor stevigheid en elasticiteit van je huid. Wanneer we ouder worden, kan ons lichaam steeds minder goed zelf collageen meer aanmaken. Wanneer we 50 zijn, maken we zelfs bijna helemaal geen nieuw collageen meer aan.

Te weinig slapen → meer suikers → aantasting van collageen. Door te weinig slapen, wordt je collageen dus versneld afgebroken en veroudert je huid. Op deze manier zorgt een langdurig slechte nachtrust dus voor meer rimpels!


5. Te weinig slaap zorgt voor een droge huid

Ten slotte zorgt Cortisol voor een lagere productie van Hyaluronzuur. Hyaluronzuur zorgt voor de hydratatie van je huid. Wist je dat Hyaluronzuur wel 1.000 keer zijn eigen gewicht in water kan vasthouden? Niet gek dus, dat je huid dit ingrediënt nodig heeft om gehydrateerd te blijven. Wanneer je lichaam door te weinig slaap minder Hyaluronzuur aanmaakt, wordt je huid dus sneller droog en dof.


Slaap is belangrijk voor je huid! 😴

We kunnen dus zeker concluderen dat slaap belangrijk is. Niet alleen voor je gemoedstoestand, maar ook voor je huid. Veel van onze klanten geven aan het vrijwel direct aan hun huid te merken wanneer ze slecht slapen. Nu je dit weet, is dat dus niet zo gek!


Goed slapen in combinatie met de beste huidproducten

slapeloosheid tips beter slapen

De beste huidproducten met activerende ingrediënten zijn belangrijk om jouw huidprobleem (acne, pigment, rimpels etc.) op te lossen én om je huid jong, mooi en vitaal te houden.

Om voor iedere huid de best passende producten te vinden, heeft onze huidtherapeut sets samengesteld. Op basis van onderzoek en resultaten in de praktijk, zijn in deze set de beste combinaties voor ieder huidtype gebundeld.

Bekijk bijvoorbeeld onze set 5 producten RIMPELS, 5 producten DROGE HUID of 5 producten VETTE ACNE.

Bekijk hier al onze sets


Tips beter slapen + een mooie huid

tips beter slapen - betere nachtrust voor een mooiere huid

  • Vermijd stress waar mogelijk en plan regelmatig een “me-time” momentje in met een goed boek, gezichtsmasker en lekker kopje thee.
  • Eet gezond. Fruit en groenten zitten boordevol krachtige antioxidanten. Deze voedingsstoffen worden afgegeven aan je huid en zorgen zo voor een gezonde en frisse uitstraling!
  • Let op je schermtijd. Ongemerkt spenderen we dagelijks urenlang achter onze computer, telefoon en televisie. Probeer deze schermtijd te verminderen om je nachtrust te bevorderen.
  • Probeer voor je gaat slapen al in een ontspannen mood te komen. Ga een stukje wandelen, neem een bad of doe wat ontspanningsoefeningen.

Vragen over de invloed van slaap op je huid?

Neem gerust contact met ons op via telefoon, WhatsApp of e-mail.

+31 (0) 6 11 80 79 43
info@deonlinekliniek.nl

Nooit meer iets missen van De Online Kliniek? Volg ons op Facebook, Instagram en TikTok!

Behandellocatie: Bankaplein 2, Den Haag

Wil je op de hoogte blijven van al onze producten, acties en kortingen van IMAGE Skincare, Mesoestetic, Alpha-H, LAVIESAGE, Medik8, Vitakruid, Toskani, Vita Liberata, LOVELI en meer? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Reageren