Geschreven door
De Online Kliniek

10 tips voor huidverbetering

10 tips voor een mooie huid. We worden overspoeld met fabels over huidverbetering. Wie spreekt nu de waarheid? Waar kan ik bruikbare tips voor mijn huid als vrouw en man vinden? Wij delen ze graag met je!

1.   Gebruik elke dag Vitamine C in je huidverzorging

Niet alleen vanuit je voeding, maar ook vanuit je huidverzorging heeft Vitamine C positieve effecten op het gebied van huidverbetering. Vitamine C is één van de krachtigste antioxidanten. Het beschermt je huid tegen de effecten van UV-straling, uitlaatgassen en stofdeeltjes uit de lucht. Elke dag Vitamine C (in je huidverzorging als crème) gebruiken en je pakt meteen één van de eerste oorzaken van vroegtijdige huidveroudering aan.

Collageen in crèmes, fabel!

Cremes die collageen bevatten gaan je huid nooit verbeteren. De moleculen van collageen in crèmes zijn te groot om door diepere lagen van je huid te kunnen komen. Laat dat nu precies de plek zijn waar nieuw collageen aangemaakt wordt! Zelfs als je collageen in kleine stukjes zou knippen, kan collageen (afkomstig van dier of plant) niet binden met lichaamseigen collageen.

Collageen wordt gestimuleerd door Vitamine C

Een ander groot voordeel van Vitamine C, is dat het in staat is collageen en elastine te vormen in je huid, zodat deze verstevigt. Vitamine C activeert namelijk de fibroblasten diep in je huid. Fibroblasten zijn huidcellen die zich bevinden in je diepere huidlagen. Zij zijn in staat collageen en elastine aan te maken en wonden te herstellen door een litteken te vormen (je huid op te vullen).

Hoe kunnen fibroblasten collageen stimuleren?

Je huid bestaat uit verschillende huidlagen: je opperhuid, lederhuid en je onderhuids bindweefsel. Je lederhuid is belangrijk voor de aanmaak van collageen en elastine. Op deze plek zijn dan ook veel fibroblasten aanwezig. Fibroblasten houden je huid gezond vanwege de zogenaamde ‘extracellulaire matrix’. De extracellulaire matrix moet je zien als een waterhoudende gel, die zich tussen de cellen en vezels in je lederhuid bevindt. Deze gel bevat alle belangrijke elementen om collageen en elastine op te bouwen namelijk: Proteoglycanen (bindt zich met Hyaluronzuur en zorgt voor hydratatie), water, suiker, Glycosaminoglycanen (GAG’s: collageenrijk weefsel) en eiwitmoleculen (Glycoproteïnen: grondsubstantie van de cel deze hecht cellen aan elkaar). Fibroblasten zorgen voor nieuwe GAG’s, waardoor je huid stevig blijft.

Is je huid slap? Dan zijn je fibroblasten minder actief!

Dan produceren ze minder GAG’s en neemt aanmaak van collageen en elastine af. Door een behandelingen te ondergaan zoals microneedling, en producten met onder andere Vitamine C te gebruiken, worden je fibroblasten geprikkelt om actief te blijven. Gebruik dan ook dagelijks Vitamine C in huidproducten om collageen en elastine in je huid te stimuleren. Dit verstevigt je huid!

Werking Vitamine C

– Vermindert pigmentvlekken en voorkomt aanmaak van nieuw pigment.
– Maakt je huid rustig en vermindert roodheid.
– Vermindert acne en een droge huid (herstelt je buitenste huidlaag).
– Legt een soort van “steunkous” om bloedvaten in je huid, zodat deze minder snel kapot gaan en roodheid kunnen veroorzaken.
– Beschermt je huid tegen schade van UV-straling, luchtverontreiniging, etc. Zie het als een natuurlijke SPF.

DOK adviseert

  • Gebruik een serum met minimaal 4% Vitamine C | VITAL C – Hydrating Anti-Aging Serum (bevat 15% Vitamine C). Vitamine C werkt vanaf 4%.
  • Combineer Vitamine C en Vitamine E in je huidverzorgingsproducten. Deze twee vitaminen versterken elkaar. Ze verminderen roodheden, acne, pigmentvlekken en herstellen een droge huid snel. | ALPHA-H Vitamin E Serum.

2.   Ben je 25 jaar? Gebruik producten met goede ingrediëntenALPHA-H Vitamin C serum | Vitamine C serum | www.deonlinekliniek.nl

25 jaar lijkt misschien jong om te starten met het gebruik van anti-aging producten. Maar vanaf deze leeftijd vernieuwt je huid minder snel. Door het verouderingsproces worden je huidcellen minder actief en neemt de aanmaak van collageen en elastine in je huid af. Op jonge leeftijd zijn je huidcellen van zichzelf namelijk nog actief en gezond.

Huidcellen worden trager naarmate je ouder wordt

Hoe ouder je wordt, hoe minder snel je huidcellen herstellen en heeft je huid meer werkzame ingrediënten nodig om deze actief en gezond te houden. Werkzame ingrediënten beschermen, kalmeren en herstellen je huid en stimuleren de aanmaak van collageen. Waar je huid voorheen prima reageerde op een crème uit de drogist of parfumerie, heeft je huid nu echt werkzame ingrediënten nodig, zoals Vitamine C.

Later in deze blog vertellen we welke andere ingrediënten je huid verbeteren!

DOK adviseert:

3.   Minder rimpels? Slaap op je rug

* fibroblasten maken collageen aan in je lederhuidProbeer jezelf aan te leren om op je rug te slapen in plaats van op je zij. Door met de zijkant van je gezicht op je kussen te liggen, ontstaan eerder fijne lijntjes en rimpels.

Meer ontstekingen (acne) als je op je zij slaapt

Daarnaast zien we regelmatig dat ontstekingen (acne) voornamelijk op wangen voorkomen. De plek waar op geslapen wordt. Je kussen is een broeiplek voor bacteriën en daar lig jij vervolgens de gehele nacht in!

DOK adviseert:

  • Was je kussensloop elke twee dagen om bacteriegroei tegen te gaan.
  • Vervang je katoenen kussensloop voor één van satijn. Deze zorgt dat de crème van je gezicht niet wordt opgenomen door je kussen, je haar niet gaat klitten en minder plooien (vouwen) in je huid ontstaan.

4.   Vermijd stress

Als je veel stress ervaart, moet je hier meteen iets aan doen! Je lichaam maakt namelijk het hormoon Cortisol en Adrenaline aan, zodat je meer energie ervaart. Wat veel mensen niet weten is dat je eigenlijk een disbalans creëert in je lichaam en als gevolg je minder goed vocht vasthoudt. Verder stimuleert een verhoogt Cortisolgehalte talgaanmaak in je huid. Dit verzwakt je immuunsysteem en zorgt voor meer ontstekingen (acne) op je huid. Aanmaak van adrenaline activeert de aanmaak van pigmentcellen en breekt collageen af in je huid. Je raadt het al, je huid zal sneller verouderen als collageen afbreekt.

DOK adviseert:

  • Neem regelmatig tijd voor jezelf en ontspan. Ontdek wat je lichaam aan ontspanning nodig heeft en wat je hiervoor leuk vindt om te doen. Ga bijvoorbeeld een stuk lopen en zet je lievelingsmuziek op, luister een interessante podcast (liggend op de bank) of verwen jezelf met een heerlijke massage of gezichtsbehandeling.
  • Breng minimaal 1x per week een masker aan op je gezicht | VITAL C – Hydrating Enzyme Masque.
  • Sport regelmatig en activeer je doorbloeding, dit vermindert stress en heeft een positief effect op je huid. Een goede doorbloeding stuurt namelijk vitaminen en mineralen vanuit je lichaam naar je huid.
  • Probeer minimaal 7 uur per nacht te slapen om je lichaam tot rust te laten komen en je huid goed te laten herstellen.
  • Drink zoveel mogelijk water om afvalstoffen af te voeren (minimaal 2 liter).

5.   Niacinamide is onmisbaar in je huidverzorgingsproducten

Niacinamide (oftewel vitamine B3) is een minder bekende vitamine, maar een absolute musthave op het gebied van huidverbetering. Dit ingrediënt mag bij niemand thuis ontbreken, het is namelijk voor elke huid een aanwinst.ALPHA-H Vitamin B serum| huidverbetering | www.deonlinekliniek.nl

– Herstellend vermogen
– Vermindert rode en bruine vlekken
– Maakt je huid soepel en elastisch
– Hydrateert en kalmeert je huid
– Stimuleert aanmaak van collageen
– Vermindert rimpels
– Remt talgproductie in je huid
– Vermindert ontstekingen (acne)
– Beschermt je huid (UV-straling, uitlaatgassen, etc.)
– Geschikt voor mannen en vrouwen

DOK adviseert:

  • Dagelijks Niacinamide te gebruiken om je huid gezond en sterk te houden en de kans op huidproblemen te minimaliseren.
  • Niacinamide in combinatie met andere antioxidanten te gebruiken zoals Vitamine E. Deze twee vitaminen versterken elkaar. Ze verminderen roodheden, acne, pigmentvlekken en herstellen een droge huid snel. | ALPHA-H Vitamin E Serum.
  • Kies een product met minimaal 4% Niacinamide (voor goed effect) | ALPHA-H Vitamin B Serum.

6.   Elke dag je huid 2x reinigen (2x achter elkaar)

Je huid echt gaan verbeteren? Dan is het belangrijk om vanaf nu twee keer per dag, twee keer achter elkaar je huid goed te reinigen.

Waarom in de ochtend 2x je huid reinigen?

Tijdens het slapen scheidt je lichaam, de afvalstoffen die overdag zijn binnengedrongen, uit je huid (afvalstoffen, vrije radicalen, transpiratie en talg) en vernieuwen je huidcellen zich. De afvalstoffen blijven op je huid liggen en komen ook op het kussen van je bed terecht. Een broeiplek van bacteriën waar je de hele nacht met je gezicht in ligt. Spoel je deze afvalstoffen en bacteriën de volgende ochtend niet goed af met een reiniger, dan raakt je huid geïrriteerd, ontstaan onzuiverheden en treedt sneller huidveroudering op.

Reinigen met alleen water, volstaat niet!

Je gezicht reinigen met alleen water is niet voldoende. Het water spoelt direct weer van je huid af, vanwege het vet (talg) wat je huid gedurende de nacht of dag heeft achtergelaten. Je gezicht reinigen met een milde reiniger volstaat al.

Waarom 2x achter elkaar reinigen?

Bij een eerste keer reinigen verwijder je een hoop talg en vuil van je gezicht, maar nog niet alles. Een tweede keer reinigen haalt het laatste laagje talg en vuil van je gezicht. Daarnaast zorgt een tweede keer reinigen ervoor dat de werkstoffen, die je na het reinigen aanbrengt op je huid (crème), optimaal je huid intrekken.

Waarom in de avond reinigen?

Belangrijk om in de avond niet alleen je dagcrème (met SPF), talg en mogelijk make-up resten van je gezicht te reinigen, maar ook het vuil te reinigen waarmee je de hele dag in aanraking bent geweest (overmatig zonlicht, vrije radicalen, uitlaatgassen, eventuele sigarettenrook, verwarming, bacteriën, etc.). Met één keer reinigen verwijder je niet voldoende vuil en make-up en treedt huidveroudering sneller op.

ORMEDIC Balancing Facial Cleanser | AGELESS Total Facial Cleanser | huidvervetering | www.deonlinekliniek.nl

Je huid in de avond niet goed schoonmaken?

– Veroudert je huid 7x sneller
– Kan je huid niet goed herstellen
– Wimpers worden droog en vallen uit
– Kans op oogontsteking
– Drogen je lippen sneller uit
– Bacteriën groeien snel en veroorzaken ontstekingen
– Poriën verstoppen en sluiten je huid af

DOK adviseert:

  • Verwijder afvalstoffen, transpiratie, vet (talg) en make-up van je huid met een milde reiniger zoals: VITAL C Hydrating Facial Cleanser of ORMEDIC Balancing Facial Cleanser.
  • Gebruik vervolgens een reiniger met huidverbeterende ingrediënten zoals: AGELESS Total Facial Cleanser of CLEAR CELL Clarifying Gel Cleanser.
  • Elke dag je huid reinigen met 2 verschillende reinigers, met werkzame ingrediënten, waardoor je huid geen vuil meer bevat en de verschillende ingrediënten beter je huid in kunnen trekken.
  • Heb je gesport? Zorg dat je altijd een goede gezichtsreiniger in je sporttas hebt zitten. Zodat zweet en bacteriën op je huid niet uitdrogen en irritatie kunnen veroorzaken.
  • Je reinigt je huid met water en emulsie uit je reiniger. Vervolgens masseer je dit alles goed in met je vingers op je gezicht. Met een natgemaakte gezicht spons verwijder je het vuil (dode huidcellen, make-up, talg, etc.) van je gezicht.

Welke reinigers zijn geschikt voor mijn huid?

– Vette huid met acne en mee-eters: ORMEDIC Balancing Facial Cleanser en CLEAR CELL Clarifying Gel Cleanser.
– Droge huid met acne: VITAL C Hydrating Facial Cleanser en AGELESS Total Facial Cleanser.
– Droge huid: VITAL C Hydrating Facial Cleanser.
– Gevoelige of rode huid (rosacea): ORMEDIC Balancing Facial Cleanser en VITAL C Hydrating Facial Cleanser.
– Grove poriën, rimpels, pigmentvlekken of littekens: VITAL C Hydrating Facial Cleanser en AGELESS Total Facial Cleanser.

7.   Retinol vermindert pigmentvlekken, acne en rimpels

Retinol vermindert pigmentvlekken, acne en rimpels | huidverbetering | www.deonlinekliniek.nlRetinol, ook wel bekend als Vitamine A, stimuleert net als Vitamine C de aanmaak van collageen en elastine (zorgt voor stevigheid in je huid) en versnelt je celdeling. Bovendien is Retinol goed in het prikkelen van de fibroblasten. Dit zijn de belangrijkste cellen voor de aanmaak van collageen en elastine die Glycosaminoglycanen (collageenrijke weefsels) aanmaken. Op deze manier worden rimpels van binnenuit je huid opgevuld.

Velletjes op je huid na gebruik Retinol

Oude huidcellen, die aan aan de buitenkant van je huid zichtbaar zijn, worden vervangen door nieuwe cellen en schilferen af (velletjes). Pigmentvlekken vervagen, rimpels worden opgevuld en talg kan je huid beter verlaten, waardoor ontstekingen en mee-eters verdwijnen.

DOK adviseert:

  • Niet meer dan één product met Retinol per dag te gebruiken. Anders raakt je huid geïrriteerd.
  • Kijk er niet raar van op dat Retinol je huid wat droger maakt. Je kan wat schilfers op je huid krijgen, dit is een hele normale gewenste reactie. Want je huid gaat juist vernieuwen, omdat je celdeling op gang komt!
  • Retinol niet gebruiken tijdens zwangerschap of het geven van borstvoeding. Onderzoeken wijzen nog niet uit of dit mogelijk schadelijk kan zijn voor de baby.
  • Gebruik Retinol altijd in de avond! Retinol maakt je huid gevoelig voor zonlicht. Het verwijdert dode huidcellen en maakt je huid kwetsbaar voor de zon (verbranding) | IMAGE Skincare AGELESS Total Overnight Retinol Masque.
  • Hydrateer overdag je huid goed met een serum die je huid voedt | VITAL C Hydrating Anti-Aging Serum. Retinol kan je huid wat uitdrogen. Extra voeding aanbrengen op je huid (aan de hand van een crème), is dan een must.
  • Naast het gebruik van Retinol (Vitamine A) in je verzorgingsproducten, vul je Vitamine A van binnenuit ook aan door het eten van wortelen, bloemkool, spitskool, sinaasappels, mandarijnen en bananen.
  • Retinol is een werkzaam ingrediënt, het is dan ook belangrijk dat je deze opbouwt. Volg altijd de adviezen die staan beschreven bij het product of vraag het na bij onze huidtherapeut.

8.   Smeer elke dag je gezicht in met minimaal SPF 30

Wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Je moet je huid elke dag beschermen tegen UVA en UVB straling. Dit geldt voor mannen en vrouwen en ook zeker in de winter! SPF beschermt je huid niet alleen tegen vrije radicalen en verbranding van de zon, maar zorgt er ook voor dat littekens, rosacea, rimpels, acne en pigmentvlekken niet verergeren als je onbeschermd naar buiten gaat!

PREVENTION + Daily Matte Moisturizer SPF 32 | huidverbetering | www.deonlinekliniek.nl

DOK adviseert:

9.   Ontdek welke voeding je huid mooi houdt

Ontdek welke voeding je huid mooi houdt | huidverbetering | www.deonlinekliniek.nlWe weten allemaal dat we gezond moeten eten, maar wist je dat voeding ook invloed heeft op je huid? Steeds meer onderzoeken wijzen dit uit. Bepaalde voedingsmiddelen houden je huid gezond en sommige maken je huid juist ziek.

Het grootste orgaan, krijgt als laatste vitaminen en mineralen

Je huid staat helaas niet vooraan in het rijtje bij het verdelen van de vitaminen en mineralen in je lichaam. Organen zoals je nieren of lever gaan altijd voor bij de verdeling van deze belangrijke voedingsstoffen. Dit zijn vitale organen en je huid wordt als minder belangrijk gezien om te overleven. Eet daarom voldoende groente en fruit om je huid te voorzien van belangrijke voedingsstoffen.

Verminderen, zelfs voorkomen van acne

Acne wordt veroorzaakt door een ontstekingsreactie. Ontstekingen kunnen zichtbaar zijn in de vorm van acne, maar kunnen ook dieper in je huid en lichaam voorkomen. Het is belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen die ontstekingen en roodheden verminderen en tegelijk nieuwe bouwstenen (eiwitten) aanleveren om je huid weer op te bouwen.

Vermindert acne

– Kalkoen, kip en eieren
– Amandelen, noten, granen
– Vette vis (haring, zalm, makreel, paling)
– Champignons
– Broccoli

Hydrateren van je huid

Bepaalde voedingsmiddelen staan bekend om hun hydraterende werking. Eet je genoeg van deze voedingsmiddelen? Dan nemen je darmen (naast het vocht wat je binnenkrijgt bij het drinken van water) extra vocht op en functioneren ze beter. Als dit proces verstoord raakt (bijvoorbeeld als je te weinig groente eet of je spijsvertering niet goed werkt) wordt er minder water opgenomen uit voedingsmiddelen en droogt je huid sneller uit.

Hydrateert je huid

– Vette vis (haring, zalm, makreel, paling)
– Olie (hennepzaad olie, olijfolie, druivenpitolie, lijnzaadolie)
– Avocado
– Aardbeien
– Ananas

Met voeding je huid beschermen tegen vrije radicalen

Vrije radicalen zijn de reden dat je huid snel veroudert. Je lichaam maakt vrije radicalen aan als reactie op de schadelijke invloeden waaraan je lichaam wordt blootgesteld. Denk aan UV-straling, luchtvervuiling, stofdeeltjes in de lucht, roken of een verkeerd eetpatroon. Schade door vrije radicalen is tegen te houden door voeding te eten met veel antioxidanten.

Beschermt je huid tegen vrije radicalen

– Knoflook
– Sinaasappel, limoen, citroen
– GrapefruitMet voeding je huid verstevigen | huidverbeting | www.deonlinekliniek.nl, bosbessen, frambozen, broccoli
– Tomaten

Met voeding je huid verstevigen

Om het verouderingsproces tegen te gaan is het belangrijk om gevarieerd te eten. Extra aandacht moet je besteden aan het eten van antioxidanten, eiwitten en voeding die rijk is aan vitamine A. Het eten van deze voedingsmiddelen zal niet gelijk resultaat geven, maar je huid versterkt langzaam van binnenuit. Wees geduldig, want de aanmaak van collageen en elastine kan gemiddeld 3 maanden duren.

Verstevigt je huid

– Kip, kalkoen, eieren (eiwitrijk)
– Kabeljauw en krab (eiwitrijk)
– Paprika (bevat antioxidant Lycopeen, stimuleert collageen)
– Zoete aardappel en wortel (bevat Vitamine A)
– Zeewier (stimuleert collageen)

DOK adviseert:

  • Heb je last van onzuiverheden (acne en mee-eters)? Vermijd zuivel en soja. Deze beïnvloeden je hormonen, waardoor talgproductie in je huid gestimuleerd wordt.
  • Kokosyoghurt is een goed alternatief. Wij hebben goede ervaring met Koko Dairy Free.

10.   Niet elke dag dezelfde huidproducten gebruiken

Elke huid is anders en heeft andere wensen en behoeften. Leefstijl, leeftijd en voeding veranderen je huid door de jaren heen. Door bijvoorbeeld veel in de zon te zitten ontstaan meer rimpels. Door regelmatig zuivel te eten heb je kans om meer ontstekingen (acne) op je huid te krijgen. Heb je een drukke werkweek met aardig wat stress? Dan heeft je lichaam meer rust nodig en wordt het tijd om meer vocht je lichaam in te krijgen en collageen in je huid te stimuleren. Heb je de afgelopen tijd minder goed gelet op je voeding? Dan kan het zijn dat je huid meer talg aanmaakt en vet aanvoelt.

Kijk naar je huid en luister naar je lichaam

Elke kleine aanpassing in je leven heeft invloed op hoe je huid op dat moment is. Kijk zelf goed naar je huid, waar reageert mijn huid op en hoe voelt mijn huid aan? Onderzoek wat bijvoorbeeld je onzuiverheden (acne) of droge huid aanwakkert?

WIL JE PRODUCT- EN OF HUIDADVIES?
Wil je hulp bij het kiezen van de beste producten die bij je huid passen? Of wil je liever persoonlijk huidadvies, zodat wij je adviseren hoe we je huid gaan verbeteren?

Onze huidtherapeut helpt je graag! Klik hier voor persoonlijk huidadvies en klik hier om direct producten voor je huid te bestellen.

 

Vind je deze blog interessant? Leuk als je de blog deelt door op onderstaande knop te klikken.

Ellen Bonte 27 januari 2019 om 09:57

Wat een prachtige blog om te lezen… Liefs Ellen!

    Vivian Heemskerk | Huidtherapeut 27 januari 2019 om 10:37

    Dankjewel Ellen! Dat horen we graag!

Bianca 27 januari 2019 om 11:46

Wat een fijne blog. Duidelijk en veel informatie. Bedankt.

Naar aanleiding van de blog, heb ik een vraag. Is Niacinamide ook aan te raden om in de nemen als supplementen? Of volstaat alleen de huidverzorgings producten? Natuurlijke of synthetische supplementen? Zo ja, welk merk?

    Vivian Heemskerk | Huidtherapeut 6 februari 2019 om 08:42

    Beste Bianca,

    Bedankt voor je reactie!

    De voordelen van Niacinamide in huidverzorging zijn niet gelijk aan de voordelen van Niacinamide in een supplement.
    In de meeste gevallen volstaat huidverzorging, maar het ligt natuurlijk aan wat je wilt verbeteren aan je huid.
    Mocht je meer informatie willen over supplementen, dan kunnen we je in contact brengen met een Orthomoleculair Therapeut.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*